شناسهٔ خبر: 204191 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت ساخت در بازدید از محور استراتژیک جلفا–کلاله مطرح کرد؛

شتاب در توسعه تجارت مرزی با تکمیل محور کلاله–جلفا/افزایش سقف اعتبارات در دستور کار

بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل گفت: محور ۱۰۷ کیلومتری جلفا - کلاله در استان آذربایجان شرقی به‌دلیل قرارگیری در مرزهای شمال‌غربی و اتصال مستقیم به پایانه‌های مرزی جلفا، نوردوز و کلاله، جایگاه ویژه‌ای در مبادلات تجاری و ترانزیتی کشور دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در بازدید مشترک با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پروژه بهسازی و تعریض محور ۱۰۷ کیلومتری جلفا - کلاله، این طرح را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مرزی کشور دانست و گفت: با افزایش سقف اعتبارات و تجهیز کامل ماشین‌آلات، روند اجرا شتاب خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این بازدید که با همراهی نیکزاد، نایب‌رئیس اول مجلس، رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، نجف‌زاده، نماینده خوی و نوین، نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز، انجام شد، با تأکید بر اهمیت این پروژه گفت: محور ۱۰۷ کیلومتری جلفا - کلاله به‌دلیل قرارگیری در مرزهای شمال‌غربی و اتصال مستقیم به پایانه‌های مرزی جلفا، نوردوز و کلاله، جایگاه ویژه‌ای در مبادلات تجاری و ترانزیتی کشور دارد. در این پروژه بیش از ۶ میلیون مترمکعب خاکبرداری، ۲ میلیون مترمکعب خاکریزی، ۱۵ دستگاه تونل و ۵ پل بزرگ پیش‌بینی شده و حجم آسفالت نیز بالغ بر ۳۹۰ هزار تن خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه افزود: اکنون بیش از ۲۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و حدود ۹۰۰ نیروی انسانی متخصص شامل پیمانکار، مشاور و آزمایشگاه در این پروژه فعال هستند. البته صعوبت‌های متعددی نظیر عبور مسیر از حاشیه رودخانه ارس، شرایط کوهستانی و محدودیت‌های ناشی از تأسیسات زیربنایی و میراث فرهنگی، اجرای پروژه را پیچیده کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با پیگیری کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و هماهنگی‌های صورت‌گرفته، موضوع افزایش سقف اعتبارات پروژه در دستور کار است. تا کنون حدود ۲ همت پرداخت شده اما برای تکمیل پروژه به حداقل ۱۲ همت دیگر نیاز داریم. قرار است سازمان برنامه و بودجه با دستور ریاست مجلس و پیگیری نمایندگان، تأمین مالی را تسریع کند.

بازوند ادامه داد: در حال حاضر عملیات اجرایی از کیلومتر صفر تا ۵۸ در دست اجراست و با افزایش اعتبارات، پیمانکار از کیلومتر ۵۸ تا ۱۰۷ نیز با سرعت بیشتری وارد عمل خواهد شد. هدف‌گذاری این است که با تأمین نقدینگی و حضور فعال پیمانکار، مدت زمان اجرای پروژه کاهش یافته و این مسیر ترانزیتی زودتر به بهره‌برداری برسد.

وی این طرح را بزرگ‌ترین پروژه راهی در منطقه ارس دانست و اظهار داشت: بهره‌برداری کامل از محور جلفا - کلاله علاوه بر ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات، ظرفیت ترانزیتی کشور در مرز با ارمنستان، آذربایجان و نخجوان را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد و نقشی کلیدی در توسعه پایدار منطقه خواهد داشت.